| Voordeel | Nadeel |
Algemene uitkering gemeentefonds | | |
De algemene uitkering uit het gemeentefonds over 2013 is definitief vastgesteld. Deze vaststelling had vooral betrekking op de WOZ-waarde van woningen en had een hogere uitkering tot gevolg. | 128.000 | - |
De algemene uitkering over 2014 is neerwaarts bijgesteld. De aantallen woningen, inwoners, leerlingen, ouderen enz., maar ook de WOZ-waarde van de woningen zijn nog niet definitief vastgesteld. Dit zal naar verwachting ook in 2016 nog tot mutaties leiden. | - | 235.000 |
De algemene uitkering over 2015 is gecalculeerd (rekening houdend met de mutaties uit de decembercirculaire) en levert een hogere uitkering op van € 107.800. Aangezien dit geen officieel bijstellingsmoment is van het ministerie, is hiermee in de begroting nog geen rekening gehouden. Over 2015 wordt rekening gehouden met een nog van het ministerie te ontvangen bedrag van € 250.000 in verband met de declaratie van kosten niet gesprongen explosieven (NGE). Een inhoudelijke toelichting hierop is opgenomen bij 10.1.1 “Waarborgen brandweerzorg, ambulancezorg en rampenbestrijding”. | 373.000 | - |
Algemene baten en lasten | | |
Jaarlijks wordt de voorziening dubieuze debiteuren geactualiseerd. De hoogte van de voorziening wordt bepaald door een inschatting te maken van het aantal vorderingen waarvan verwacht wordt dat deze uiteindelijk oninbaar zullen zijn. Op grond hiervan is incidenteel € 95.000 toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren. | - | 95.000 |
Het budget eigen risico op verzekeringen laat een incidenteel voordeel zien. In paragraaf 5.5 “Bedrijfsvoering” van het jaarverslag wordt een toelichting gegeven op de uitvoering van diverse verzekeringen. | 21.000 | - |
Saldo van kostenplaatsen | | |
Kostenplaatsen personeel | | |
In de begroting 2015 was € 15,75 miljoen aan personeelslasten begroot. De werkelijke totale personeelslasten bedragen bijna € 15,80 miljoen (inclusief de in paragraaf 5.5 "Bedrijfsvoering" genoemde loonsom 2015 van bijna € 14,20 miljoen). Ondanks alle hectiek rondom de formatie sociaal domein blijft de afwijking ten opzichte van de begroting beperkt tot 0,2% (positief). Een incidenteel voordeel derhalve. | 35.000 | - |
Kostenplaats huisvesting | | |
De uitbreiding van de inzet van het beveiligingsbedrijf is pas in december geëffectueerd. Een incidenteel voordeel. | 40.000 | - |
De kosten van aanpassingen aan het gebouw t.a.v. akoestiek, warmte-koude-opslag en beveiliging zijn voordelig uitgepakt. Een incidenteel voordeel. | 30.000 | - |
In 2015 is een nieuw contract afgesloten voor de levering van gas en elektra. De structurele financiële effecten hiervan zijn voordelig. | 31.000 | - |
Het beschikbaar gestelde krediet voor de ver-/nieuwbouw van het gemeentehuis is niet helemaal ingezet en ook nog niet afgesloten waardoor een incidenteel voordeel ontstaat op de kapitaallasten. | 65.000 | - |
Het geplande onderhoud aan kasteel De Kinkelenburg is doorgeschoven naar 2019. Een incidenteel voordeel. | 41.000 | - |
Kostenplaats informatievoorziening | | |
Voor de intergemeentelijke samenwerking op het gebied van ICT was in de begroting 2015 € 229.000 geraamd, waarvan € 115.000 is overgeheveld naar 2016. Door vertraging in de ICT-samenwerking is het restant uiteindelijk niet ingezet. Incidenteel voordeel. | 114.000 | - |
De uitvoering van het automatiseringsplan 2015 is vertraagd, mede door vertraging op het gebied van de ICT-samenwerking. Daarnaast hebben we de plannen 2012, 2013 en 2014 afgesloten. Dit leidt tot een incidenteel voordeel op de onderhoudskosten en kapitaallasten. | 500.000 | - |
Kostenplaats kapitaallasten | | |
Door goed liquiditeitsbeheer is het niet nodig geweest om in 2015 een langlopende geldlening af te sluiten en zijn ook de rentekosten rekening-courant incidenteel lager uitgevallen. | 215.000 | - |
Vertraging in de uitvoering van verschillende investeringen leidt incidenteel tot lagere afschrijvingslasten. | 276.000 | - |
Diezelfde vertraging zorgt er echter ook voor dat minder rentelasten kunnen worden doorbelast. | - | 447.000 |
In de begroting 2015 was er rekening mee gehouden dat bijna € 1,24 miljoen aan rente doorbelast kon worden aan de GR Bergerden (op basis van 4,495% zijnde de rente van de door Lingewaard afgesloten geldlening). De werkelijke doorbelasting aan Bergerden vindt plaats op basis van het gemiddelde percentage rekening-courant en komt uit op € 963.000. Indien omstandigheden niet wijzigen, zal sprake zijn van een structureel nadeel. | - | 275.000 |
In de Programmabegroting 2015 werd uitgegaan van een stand van reserves en voorzieningen per 1 januari 2015 van € 59,250 miljoen. In werkelijkheid was dit € 64,30 miljoen. Hierdoor wordt meer bespaarde rente aan de algemene reserve toegevoegd, wat leidt tot een incidenteel nadeel. Bij prestatiedoelen 11.1.2 en 11.1.3 leidt dit tot voor- en nadelen van hetzelfde bedrag. | - | 202.000 |